• INFORMACJE OGÓLNE

        • ROK SZKOLNY 2023/2024

          Zajęcia logopedyczne odbywają się:

            dzieci młodsze:  WT, CZW 13.00 - 17.00 - Pani Monika Michalik

          dzieci starsze ( Jagody i Krasnale ) WT, CZW 12.15 - 15.15 - Pani Monika Włodarczyk Lauer

          Na terapię chodzą tylko dzieci, które zostały zakwalifikowane przez logopedę. 

           

            

          Ćwiczenia dla dzieci, które utrwalają głoskę [rz], [ż]

          Zachęcam do skopowiania linków i wykonania przez dzieci zadań online:

          https://wordwall.net/pl/resource/2622097/głoska-ż-w-wyrazach

          https://wordwall.net/pl/resource/1436542/logopedia/znajdź-parę-głoska-ż

          https://wordwall.net/pl/resource/939720/logopedia/głoska-rz-ż

           

          oraz utrwalenie różniowania głosek [sz] i [s]:

          https://wordwall.net/pl/resource/7765370/logopedia/różnicowanie-sz-s

          https://wordwall.net/pl/resource/2919366/różnicowanie-głosek-s-i-sz-nagłos

          https://wordwall.net/pl/resource/1080034/różnicowanie-głosek-sz-s

           

           

          Roześmiana logopedia - prawidłowa wymowa RZ, Ż:

          https://youtu.be/PvBOV-UWCOg

           

           

          GŁOSKA "rz-ż"

          1. Wymawiamy głoskę "rz-ż" w izolacji zwracając uwagę na prawidłowe ułożenie narządów arytkulacyjnych:

          - język(jego czubek) do góry (dotyka górnego wałka dziąsłowego)

          - zęby zbliżmy do siebie

          - usta w dzióbek

          - struny głosowe drgają

          Następnie na wydechu wymawiamy żżż....... - groźne "sz"( powtarzamy to kilka razy).

          DZIECKO POWTARZA ZA DOROSŁYM SYLABY:

          2. Głoska "rz-ż" w sylabach (do powtarzania):

          - żu, żo, ża, że, ży

          - użu, ożo, aża, eże, yży, iży

          - aża, że, żo, eże, użu, aża, żu, eże, żu, ażo, użo, że, aże, że, żo, eża, użo , aże, aży, ożo, żu, ażo

          3. Głoska"rz-ż" w wyrazach- w nagłosie ( do powtarzania):

          żarówka, żaglówka, żaba,rzeka, rzepa,żonz, żonikl, żuk, żyrafa, żółtko, żyletka, żyła, żuraw

          żarówka-nowa żarówka-Tata kupił żarówkę.

          żółw-wodny żółw- Tomek ma żółwia.

          żuraw-młody żuraw-Ola widzi żurawia.

          żółtko-małe żółtko- Adam je żółtko.

          żonkil-ładny żonkil-Ola kupiła żonikla.

          4. Głoska "rz-ż" w wyrazach-śródgłos (do powtarzania):

          Bożena, burza, filiżanka, kałuża,korzeń, koleżanka, leżak, Marzena, nożyk, morze, orzech, plaza, talerzyk, wieża,róża

          Bożena-mała Bożena-Drogą idzie Bożena.

          koleżanka- miła koleżanka-Ola to moja koleżanka.

          orzech-twardy orzech. Olek je orzecha.

          leżak-miękki leżak-Pani chowa leżak.

          talerzyk-biały talerzyk-Mama kupiła talerzyk.

          warzywa-dobre warzywa-Mama gotuje warzywa.

          4. Głoska "rz-ż" w wyrazach (do powtarzania):

          żmija,żłobek,żniwa,żwir, żywopłot,łyżwy, grzebień, grzyb, drzewo, grzechotka, burza, mżawka,grzywka, grzejnik, brzoza, wrzask, wierzba

          żmija-długa żmija-Tata omija żmiję.

          żłobek-nowy żłobek-Olek idzie do żłobka.

          łyżwy-ładne łyżwy- Ula wyjmuje łyżwy.

          grzyb-dobry grzyb-Mama gotuje grzyby.

          grzechotka-kolorowa grzechotka-Maluch ma grzechotkę.

          drzewo-małe drzewo- Jabłka były na drzewie.

          UTRWALENIE RZ,Ż W NAGŁOSIE, ŚRÓDGŁOSIE, WYGŁOSIE W WYRAZACH:

           

           

           

          ZAGADKI LOGOPEDYCZNE Z GŁOSKĄ RZ, Ż:

           

          1.Bardzo lubi drzemać w błocie                   2. Gdy dmuchnie w niw wiatr,

              jeśli nie nadchodzi bociek.                            Jacht popłynie w świat.

           

           

          3.Wisi gruszka u sufitu,                               4. Pełznie wśród traw,

              nie masz na nią apetytu,                               w kłębek się zwija,

              bo nie służy do jedzenia,                              gdy ją zobaczysz

              tylko ciemność w jasność zmienia.              z dala omijaj!

           

           

          5. Co to jest?                                                6. On jesienią z dębu spada,

              Przedmiot nieduży                                        a ze smakiem dzik go zjada.

              do prasowania służy.

           

           

          7. Mam długą szyję,                                    8. Ten mały leniuszek

              nie martwię się wcale.                                 krok wolno odmierza,

              Sięgam wysoko do drzew                            chociaż cztery nogi

              albo jeszcze dalej.                                        wystają z pancerza.

           

           

          9. Z wierzchu czerwona                               10. Żadna siła jej nie wstrzyma,

              a w środku biała.                                            czas nie wstrzyma biegu,

              Kiedy ją jadłeś                                               choć ją nieraz skuje zima,

              w język szczypała.                                         od brzegu do brzegu.

           

           

          11. Ma piękne korale                                    12. Chociaż nie ma głowy,

               choć to nie dziewczyna                                  chociaż nie ma uszu,

               spotkasz ją przy drodze                                  choć na jednej nodze,

               zwą ją ...............                                             ale w kapeluszu.

           

           

          13. Grzmoty, błyski,                                  14.  Co to takiego?

                deszcz, ulewa                                             odgadnijcie, proszę:

                i złowrogo szumią drzewa.                        W zimie stoją nagie,

                                                                                    w lecie suknie noszą.

           

           

          15. Choć to nie zwierzę                              16. Co to za siostrzyczki,

                a zęby posiada,                                            kto odgadnąć zdoła:

                włosy na głowie                                          nie liczą, nie rachują,

                równiutko układa.                                       A na lodzie wypisują

                                                                                    ósemki i koła.

            

          17. Przychodzi po lutym,                           18. W twardej skorupce

                choć go nikt nie prosi.                                 smaczny skarb mieszka.

                Radują się dzieci                                          Gdy go rozbijesz

                bo wiosnę przynosi.                                     to zjesz ..............

           

           

          19. Nie pochwala świecy                            20. Ten miesiąc grzyby

                nie lubi ogniska,                                          w koszu niesie

                gdy staje do pracy                                        i jabłka czerwone,

                woda z niego tryska.                                    i szkolny dzwonek.

           

           

          21. Jak się to drzewo nazywa,                     22. Troszkę z niej ma Filipek,

                 które się białą korą okrywa?                       a resztę - leżanka

                                                                                      kolegą jej jest kubek,

          23.  Białopióry ptak,                                           koleżanką – szklanka.

                naszej Polski znak.

           

          24. Czym ukroisz sobie chleba,                   25.Dąży w prawo, w lewo

                 kiedy będzie ci potrzeba?                           lub płynie na wprost

                                                                                     lecz by ją przekroczyć,

                                                                            trzeba znaleźć most.

           

          26. Bywa pąsowa, biała, różowa.                 27. Kiedy po niebie wędruje nocą

                Mówią o niej: „kwiatów królowa”.              Dokoła niego gwiazdy migocą.

           

           

           

           

          Ćwiczenia dla dzieci, które utrwalają głoskę [sz]:

          GŁOSKA "sz"

          1. Wymawiamy głoskę "sz" w izolacji zwracając uwagę na prawidłowe ułożenie narządów arytkulacyjnych:

          - język(jego czubek) do góry (dotyka górnego wałka dziąsłowego)

          - zęby zbliżmy do siebie

          - usta w dzióbek

           

          Następnie na wydechu wymawiamy długie szszsz....... ( powtarzamy to kilka razy).

           

          Ćwiczenia głoski [sz]:

          https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo

          Ćwiczenia przygotowawcze do prawidłowej realizacji głosek: sz, ż, cz, dż:

          – „Język – dzięcioł, który stuka w pień drzewa” – buzia otwarta, czubek języka stuka po wałku dziąsłowym za górnymi zębami;

          – „Język masażysta” – buzia otwarta, czubek języka masuje wałek dziąsłowy;

          – „Języczek na huśtawce” – czubkiem języka oblizujemy górne dziąsła;

          – „Liczenie ząbków (język „wita się” z każdym ząbkiem) – buzia otwarta, czubkiem języka dotykamy każdego zęba u góry;

          – „Zagniatanie ciasta” przy otwartej buzi czubek języka naciska na wałek dziąsłowy;

          – „Kot oblizuje się” – oblizywanie warg przy szeroko otwartej buzi, język porusza się powoli w lewo i w prawo;

          „Malowanie sufitu” – przy otwartej buzi czubek języka przesuwa się od górnego wałka dziąsłowego w stronę gardła;

          – Naśladowanie odgłosów stukania końskich kopyt – „przyklejanie” języka do podniebienia i głośne „odklejanie” go;

          – Języczek – rysowniczek” – czubkiem języka rysujemy kółeczka, kropki, kreseczki na podniebieniu

          – „Pyszczek rybki w wodzie” – zęby złączone, wargi zaokrąglone i lekko wysunięte do przodu, zamykają się i otwierają;

          – „Całusek” – ściągamy usta i wysuwamy je do przodu;

          – Naśladowanie odgłosu wymyślonego pojazdu – wymawiamy bardzo dokładnie na przemian samogłoski: i-u;

          – Gimnastyka buzi – na zmianę pokazujemy uśmiech i „pyszczek rybki” (wargi zaokrąglone) przy złączonych zębach

          2. Głoska "sz" w sylabach (do powtarzania):

           

          - szu, szo, sza, sze, szy

           

          - uszu, oszo, asza, esze, yszy, iszy

           

          - usz, osz, asz, esz, ysz, isz

           

          - asz, sze, szo, esz, usz, asza, usz, esz, szu, aszo, usz, sze, asz, sze, szo, esz, usz , asze, asz, osz, szu, aszo

           

           

           

          3. Głoska"sz" w wyrazach- w nagłosie ( do powtarzania):
           

          szabla, szafa, szafka, szalik, szachy, szal, szampon, szatnia, szata, szelki, szop, szopa, szuflada, szufelka, szum, szyba, szyć, szyna, szynka, szyja

          szopa-mała szopa-Tata buduje szopę.

          szalik-nowy szalik-Ola ma szalik.

          szafa- ładna szafa- Wujek kupił szafę.

          szelki- nowe szelki. tomek ma szelki.

          szuflada-głęboka szuflada-Adam myje szufladę.

          szyja-długa szyja-Pani ma długą szyję.

          szyny-kolejowe szyny-Pan układa szyny.

          4. Głoska "sz" w wyrazach-śródgłos (do powtarzania):

          muszelka, puszek, koszula, koszyk, daszek, kalosze, kasza, kaszel, maszyna, paluszek, wieszak, naszyjnik

          muszelka-ładna muszelka- Ala ma muszelkę.

          koszula-nowa koszula-Tata kupił koszulę.

          daszek-mowy daszek-Wujek buduje daszek.

          kalosze-nowe-kalosze-Ula ma kalosze.

          maszyna-nowa maszyna-Mama ma maszynę.

          kaszel-suchy kaszel-Tomek ma kaszel.

          5. Głoska "sz" w wyrazach-wygłos (do powtarzania):

          kosz, mysz, kapelusz, gulasz, Łukasz, kalosz

          mysz-mała mysz-Ala widzi mysz.

          kosz-wiklinowy kosz-Wujek kupił kosz.

          kapelusz-nowy kapelusz-Ula ma kapelusz.

          gulasz-pikantny gulasz-Mama gotuje gulasz.

          Łukasz-mały Łukasz-To mały Łukasz.

          kalosz-nowy kalosz- Ela ma kalosz.

          UWAGA: zamiast głoski "ż-rz" wymawiamy głoskę "sz" w takich wyrazach jak:

          wąż, jeż, nóż, talerz, lekarz, malarz, piłkarz, kucharz, piekarz

           

           

           

           

           

           

           

           

          "Zwierzątka idą do szkoły"

          Rok szkolny już się zaczął. Ze wszystkich stron lasu spieszą do szkoły, pod szumiące kasztany, leśne zwierzątka. Pierwszy maszeruje zajączek Długouszek z młodszym braciszkiem zajączkiem Kłapouszkiem. Za nimi drepce jeż. Nie może maszerować tak szybko jak jego towarzysze, bo odwiązały mu się sznurowadła i plączą się pod nóżkami. Jeża pogania myszka w szarym szkolnym fartuszku.. Obok myszki zamaszystym krokiem spieszy borsuk Leniuszek. Na końcu podskakując idą panny wiewióreczki. Szyjki mają owinięte szalikami, a w puszystych ogonkach szafirowe wstążki. Niosą w koszykach zeszyty i książki. Spieszą się zwierzątka, a ptaszki przyśpiewują im do marszu.

           

           

           

           

          UTRWALENIE PRAWIDŁOWEJ WYMOWY GŁOSKI "SZ"

          https://wordwall.net/pl/resource/866204/logopedia/g%c5%82oska-sz-co

           

          logopedyczna-karta-pracy-2-gloska-sz.pdf

          karta-pracy-maly-projektant-szereg-szumiacy-(1).pdf

          logopedyczna-karta-pracy-1-szereg-szumiacy(2).pdf

          logopedyczna-karta-pracy-2-szereg-szumiacy(2).pdf

          logopedyczna-karta-pracy-3-szereg-szumiacy(2).pdf

          logopedyczna-karta-pracy-8-gloska-sz.pdf

           

           

          GŁOSKA [CZ]

          Poniżej wierszyk, który zna każdy rodzic, a który wspaniale nadaje się do utrwalania głoski CZ. Przeczytajcie razem wierszyk.

          Na [CZ] język podnosimy do góry za górne zęby.

          „Entliczek -pentliczek” J. Brzechwa


          Entliczek-pętliczek,
          czerwony stoliczek,
          a na tym stoliczku pleciony koszyczek,
           w koszyczku jabłuszko,
          w jabłuszku robaczek,
          a na tym robaczku zielony kubraczek...

          RÓŻNICOWANIE  [CZ] i [SZ]:

           

           

          Utrwalanie SZ, Ż, CZ,DŻ - ćwiczenia logopedyczne:

           

           

          https://www.youtube.com/watch?v=bCJgqnAWyxI

          Mowie._Wierszyki_i_zabawy_log_utrwalajace_sz_z_cz_dz.pdf

          logopedyczna-karta-pracy-13-roznicowanie-szeregow.pdf