INFORMACJE OGÓLNE
ROK SZKOLNY 2023/2024
Zajęcia logopedyczne odbywają się:
dzieci młodsze: WT, CZW 13.00 - 17.00 - Pani Monika Michalik
dzieci starsze ( Jagody i Krasnale ) WT, CZW 12.15 - 15.15 - Pani Monika Włodarczyk Lauer
Na terapię chodzą tylko dzieci, które zostały zakwalifikowane przez logopedę.
Ćwiczenia dla dzieci, które utrwalają głoskę [rz], [ż]
Zachęcam do skopowiania linków i wykonania przez dzieci zadań online:
https://wordwall.net/pl/
resource/2622097/głoska-ż-w- wyrazach https://wordwall.net/pl/
resource/1436542/logopedia/ znajdź-parę-głoska-ż https://wordwall.net/pl/
resource/939720/logopedia/ głoska-rz-ż oraz utrwalenie różniowania głosek [sz] i [s]:
https://wordwall.net/pl/
resource/7765370/logopedia/ różnicowanie-sz-s https://wordwall.net/pl/
resource/2919366/różnicowanie- głosek-s-i-sz-nagłos https://wordwall.net/pl/
resource/1080034/różnicowanie- głosek-sz-s Roześmiana logopedia - prawidłowa wymowa RZ, Ż:
GŁOSKA "rz-ż"
1. Wymawiamy głoskę "rz-ż" w izolacji zwracając uwagę na prawidłowe ułożenie narządów arytkulacyjnych:
- język(jego czubek) do góry (dotyka górnego wałka dziąsłowego)
- zęby zbliżmy do siebie
- usta w dzióbek
- struny głosowe drgają
Następnie na wydechu wymawiamy żżż....... - groźne "sz"( powtarzamy to kilka razy).
DZIECKO POWTARZA ZA DOROSŁYM SYLABY:
2. Głoska "rz-ż" w sylabach (do powtarzania):
- żu, żo, ża, że, ży
- użu, ożo, aża, eże, yży, iży
- aża, że, żo, eże, użu, aża, żu, eże, żu, ażo, użo, że, aże, że, żo, eża, użo , aże, aży, ożo, żu, ażo
3. Głoska"rz-ż" w wyrazach- w nagłosie ( do powtarzania):
żarówka, żaglówka, żaba,rzeka, rzepa,żonz, żonikl, żuk, żyrafa, żółtko, żyletka, żyła, żuraw
żarówka-nowa żarówka-Tata kupił żarówkę.
żółw-wodny żółw- Tomek ma żółwia.
żuraw-młody żuraw-Ola widzi żurawia.
żółtko-małe żółtko- Adam je żółtko.
żonkil-ładny żonkil-Ola kupiła żonikla.
4. Głoska "rz-ż" w wyrazach-śródgłos (do powtarzania):
Bożena, burza, filiżanka, kałuża,korzeń, koleżanka, leżak, Marzena, nożyk, morze, orzech, plaza, talerzyk, wieża,róża
Bożena-mała Bożena-Drogą idzie Bożena.
koleżanka- miła koleżanka-Ola to moja koleżanka.
orzech-twardy orzech. Olek je orzecha.
leżak-miękki leżak-Pani chowa leżak.
talerzyk-biały talerzyk-Mama kupiła talerzyk.
warzywa-dobre warzywa-Mama gotuje warzywa.
4. Głoska "rz-ż" w wyrazach (do powtarzania):
żmija,żłobek,żniwa,żwir, żywopłot,łyżwy, grzebień, grzyb, drzewo, grzechotka, burza, mżawka,grzywka, grzejnik, brzoza, wrzask, wierzba
żmija-długa żmija-Tata omija żmiję.
żłobek-nowy żłobek-Olek idzie do żłobka.
łyżwy-ładne łyżwy- Ula wyjmuje łyżwy.
grzyb-dobry grzyb-Mama gotuje grzyby.
grzechotka-kolorowa grzechotka-Maluch ma grzechotkę.
drzewo-małe drzewo- Jabłka były na drzewie.
UTRWALENIE RZ,Ż W NAGŁOSIE, ŚRÓDGŁOSIE, WYGŁOSIE W WYRAZACH:
ZAGADKI LOGOPEDYCZNE Z GŁOSKĄ RZ, Ż:
1.Bardzo lubi drzemać w błocie 2. Gdy dmuchnie w niw wiatr,
jeśli nie nadchodzi bociek. Jacht popłynie w świat.
3.Wisi gruszka u sufitu, 4. Pełznie wśród traw,
nie masz na nią apetytu, w kłębek się zwija,
bo nie służy do jedzenia, gdy ją zobaczysz
tylko ciemność w jasność zmienia. z dala omijaj!
5. Co to jest? 6. On jesienią z dębu spada,
Przedmiot nieduży a ze smakiem dzik go zjada.
do prasowania służy.
7. Mam długą szyję, 8. Ten mały leniuszek
nie martwię się wcale. krok wolno odmierza,
Sięgam wysoko do drzew chociaż cztery nogi
albo jeszcze dalej. wystają z pancerza.
9. Z wierzchu czerwona 10. Żadna siła jej nie wstrzyma,
a w środku biała. czas nie wstrzyma biegu,
Kiedy ją jadłeś choć ją nieraz skuje zima,
w język szczypała. od brzegu do brzegu.
11. Ma piękne korale 12. Chociaż nie ma głowy,
choć to nie dziewczyna chociaż nie ma uszu,
spotkasz ją przy drodze choć na jednej nodze,
zwą ją ............... ale w kapeluszu.
13. Grzmoty, błyski, 14. Co to takiego?
deszcz, ulewa odgadnijcie, proszę:
i złowrogo szumią drzewa. W zimie stoją nagie,
w lecie suknie noszą.
15. Choć to nie zwierzę 16. Co to za siostrzyczki,
a zęby posiada, kto odgadnąć zdoła:
włosy na głowie nie liczą, nie rachują,
równiutko układa. A na lodzie wypisują
ósemki i koła.
17. Przychodzi po lutym, 18. W twardej skorupce
choć go nikt nie prosi. smaczny skarb mieszka.
Radują się dzieci Gdy go rozbijesz
bo wiosnę przynosi. to zjesz ..............
19. Nie pochwala świecy 20. Ten miesiąc grzyby
nie lubi ogniska, w koszu niesie
gdy staje do pracy i jabłka czerwone,
woda z niego tryska. i szkolny dzwonek.
21. Jak się to drzewo nazywa, 22. Troszkę z niej ma Filipek,
które się białą korą okrywa? a resztę - leżanka
kolegą jej jest kubek,
23. Białopióry ptak, koleżanką – szklanka.
naszej Polski znak.
24. Czym ukroisz sobie chleba, 25.Dąży w prawo, w lewo
kiedy będzie ci potrzeba? lub płynie na wprost
lecz by ją przekroczyć,
trzeba znaleźć most.
26. Bywa pąsowa, biała, różowa. 27. Kiedy po niebie wędruje nocą
Mówią o niej: „kwiatów królowa”. Dokoła niego gwiazdy migocą.
Ćwiczenia dla dzieci, które utrwalają głoskę [sz]:
GŁOSKA "sz"
1. Wymawiamy głoskę "sz" w izolacji zwracając uwagę na prawidłowe ułożenie narządów arytkulacyjnych:
- język(jego czubek) do góry (dotyka górnego wałka dziąsłowego)
- zęby zbliżmy do siebie
- usta w dzióbek
Następnie na wydechu wymawiamy długie szszsz....... ( powtarzamy to kilka razy).
Ćwiczenia głoski [sz]:
https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo
Ćwiczenia przygotowawcze do prawidłowej realizacji głosek: sz, ż, cz, dż:
– „Język – dzięcioł, który stuka w pień drzewa” – buzia otwarta, czubek języka stuka po wałku dziąsłowym za górnymi zębami;
– „Język masażysta” – buzia otwarta, czubek języka masuje wałek dziąsłowy;
– „Języczek na huśtawce” – czubkiem języka oblizujemy górne dziąsła;
– „Liczenie ząbków (język „wita się” z każdym ząbkiem) – buzia otwarta, czubkiem języka dotykamy każdego zęba u góry;
– „Zagniatanie ciasta” przy otwartej buzi czubek języka naciska na wałek dziąsłowy;
– „Kot oblizuje się” – oblizywanie warg przy szeroko otwartej buzi, język porusza się powoli w lewo i w prawo;
„Malowanie sufitu” – przy otwartej buzi czubek języka przesuwa się od górnego wałka dziąsłowego w stronę gardła;
– Naśladowanie odgłosów stukania końskich kopyt – „przyklejanie” języka do podniebienia i głośne „odklejanie” go;
– Języczek – rysowniczek” – czubkiem języka rysujemy kółeczka, kropki, kreseczki na podniebieniu
– „Pyszczek rybki w wodzie” – zęby złączone, wargi zaokrąglone i lekko wysunięte do przodu, zamykają się i otwierają;
– „Całusek” – ściągamy usta i wysuwamy je do przodu;
– Naśladowanie odgłosu wymyślonego pojazdu – wymawiamy bardzo dokładnie na przemian samogłoski: i-u;
– Gimnastyka buzi – na zmianę pokazujemy uśmiech i „pyszczek rybki” (wargi zaokrąglone) przy złączonych zębach
2. Głoska "sz" w sylabach (do powtarzania):
- szu, szo, sza, sze, szy
- uszu, oszo, asza, esze, yszy, iszy
- usz, osz, asz, esz, ysz, isz
- asz, sze, szo, esz, usz, asza, usz, esz, szu, aszo, usz, sze, asz, sze, szo, esz, usz , asze, asz, osz, szu, aszo
3. Głoska"sz" w wyrazach- w nagłosie ( do powtarzania):
szabla, szafa, szafka, szalik, szachy, szal, szampon, szatnia, szata, szelki, szop, szopa, szuflada, szufelka, szum, szyba, szyć, szyna, szynka, szyja
szopa-mała szopa-Tata buduje szopę.
szalik-nowy szalik-Ola ma szalik.
szafa- ładna szafa- Wujek kupił szafę.
szelki- nowe szelki. tomek ma szelki.
szuflada-głęboka szuflada-Adam myje szufladę.
szyja-długa szyja-Pani ma długą szyję.
szyny-kolejowe szyny-Pan układa szyny.
4. Głoska "sz" w wyrazach-śródgłos (do powtarzania):
muszelka, puszek, koszula, koszyk, daszek, kalosze, kasza, kaszel, maszyna, paluszek, wieszak, naszyjnik
muszelka-ładna muszelka- Ala ma muszelkę.
koszula-nowa koszula-Tata kupił koszulę.
daszek-mowy daszek-Wujek buduje daszek.
kalosze-nowe-kalosze-Ula ma kalosze.
maszyna-nowa maszyna-Mama ma maszynę.
kaszel-suchy kaszel-Tomek ma kaszel.
5. Głoska "sz" w wyrazach-wygłos (do powtarzania):
kosz, mysz, kapelusz, gulasz, Łukasz, kalosz
mysz-mała mysz-Ala widzi mysz.
kosz-wiklinowy kosz-Wujek kupił kosz.
kapelusz-nowy kapelusz-Ula ma kapelusz.
gulasz-pikantny gulasz-Mama gotuje gulasz.
Łukasz-mały Łukasz-To mały Łukasz.
kalosz-nowy kalosz- Ela ma kalosz.
UWAGA: zamiast głoski "ż-rz" wymawiamy głoskę "sz" w takich wyrazach jak:
wąż, jeż, nóż, talerz, lekarz, malarz, piłkarz, kucharz, piekarz
"Zwierzątka idą do szkoły"
Rok szkolny już się zaczął. Ze wszystkich stron lasu spieszą do szkoły, pod szumiące kasztany, leśne zwierzątka. Pierwszy maszeruje zajączek Długouszek z młodszym braciszkiem zajączkiem Kłapouszkiem. Za nimi drepce jeż. Nie może maszerować tak szybko jak jego towarzysze, bo odwiązały mu się sznurowadła i plączą się pod nóżkami. Jeża pogania myszka w szarym szkolnym fartuszku.. Obok myszki zamaszystym krokiem spieszy borsuk Leniuszek. Na końcu podskakując idą panny wiewióreczki. Szyjki mają owinięte szalikami, a w puszystych ogonkach szafirowe wstążki. Niosą w koszykach zeszyty i książki. Spieszą się zwierzątka, a ptaszki przyśpiewują im do marszu.
UTRWALENIE PRAWIDŁOWEJ WYMOWY GŁOSKI "SZ"
https://wordwall.net/pl/resource/866204/logopedia/g%c5%82oska-sz-co
logopedyczna-karta-pracy-2-gloska-sz.pdf
karta-pracy-maly-projektant-szereg-szumiacy-(1).pdf
logopedyczna-karta-pracy-1-szereg-szumiacy(2).pdf
logopedyczna-karta-pracy-2-szereg-szumiacy(2).pdf
logopedyczna-karta-pracy-3-szereg-szumiacy(2).pdf
logopedyczna-karta-pracy-8-gloska-sz.pdf
GŁOSKA [CZ]
Poniżej wierszyk, który zna każdy rodzic, a który wspaniale nadaje się do utrwalania głoski CZ. Przeczytajcie razem wierszyk.
Na [CZ] język podnosimy do góry za górne zęby.
„Entliczek -pentliczek” J. Brzechwa
Entliczek-pętliczek,
czerwony stoliczek,
a na tym stoliczku pleciony koszyczek,
w koszyczku jabłuszko,
w jabłuszku robaczek,
a na tym robaczku zielony kubraczek...RÓŻNICOWANIE [CZ] i [SZ]:
Utrwalanie SZ, Ż, CZ,DŻ - ćwiczenia logopedyczne:
https://www.youtube.com/watch?v=bCJgqnAWyxI
Mowie._Wierszyki_i_zabawy_log_utrwalajace_sz_z_cz_dz.pdf
logopedyczna-karta-pracy-13-roznicowanie-szeregow.pdf